9 niesamowitych urządzeń kontrolowanych przez umysł

Niegdyś zarezerwowane dla książek i filmów science-fiction, wykorzystanie mocy mózgu do bezpośredniej kontroli obiektów jest teraz rzeczywistością. Od gier, które wykorzystują fale mózgowe, po samochody, którymi można jeździć wyłącznie naszymi umysłami, to, co kiedyś było fantastycznymi możliwościami, stopniowo staje się częścią codziennego życia. Co więcej, wartość wynalazków wykorzystujących interfejsy mózg-komputer (BCI) wykracza poza nową rozrywkę i dotyczy poprawy jakości życia osób cierpiących na schorzenia osłabiające lub zagrażające życiu.

Najciekawsze urządzenia sterowane mózgiem:

NeuroSky pracuje nad technologią elektromiografii konsumenckiej (EMG) i elektroencefalografii (EEG) od 1999 roku, tworząc produkty, które mogą być wykorzystywane w różnych dziedzinach od gier po zdrowie i edukację. Jednak firma jest prawdopodobnie najbardziej znana w kręgach technologicznych ze swojego zestawu słuchawkowego, który rejestruje fale mózgowe i bezprzewodowo przesyła te informacje do komputera, oceniając stany uwagi i relaksu użytkownika. Te poręczne zestawy słuchawkowe wykorzystują czujniki suche – bez potrzeby ich zwilżenia za pomocą wody czy żelu. Wykorzystano je w grze Star Wars Force Trainer Z współpracy NeuroSky z producentami zabawek Mattel i Uncle Milton, umożliwiło użytkownikowi podnoszenie piłki i poruszanie nią za pomocą sygnałów mózgowych poprzez intensywne skupienie. W 210 roku zastosowano NeuroSky MindWave  na konsumentach. Dzieciom w Chinach monitorowano fale mózgowe aby poprawić skupienie u uczniów na lekcjach.

Muse to lekki zestaw słuchawkowy wprowadzony na rynek w 2012 roku przez kanadyjską firmę InteraXon. Urządzenie ma cztery czujniki, które mierzą aktywność EEG za pomocą czoła i za uszami, a następnie przekazują je przez Bluetooth do aplikacji na tabletach lub smartfonach. Muse przede wszystkim pomaga trenować mózg. Współzałożyciel InteraXon, Trevor Coleman, wyjaśnił, że technologia identyfikuje, kiedy umysł jest wyjątkowo skupiony, a także kiedy się rozluźnia.

Japońska firma Neurowear wykorzystała technologię NeuroSky MindWave do stworzenia kontrolowanych przez mózg kocich uszu. Urocze przydatki, zwane Necomimi, podnoszą się lub opadają zgodnie z wzorcami mózgu – skoncentrowanymi lub zrelaksowanymi – osoby je noszącej.

Wyobraź sobie, że patrzysz na ekran komputera i możesz pisać słowa, myśląc o nich. W 2009 roku firma Guger Technologies wprowadziła intendiX, aby urzeczywistnić tę fantazję. Niesamowita technologia opiera się na dziwnie wyglądającej czapce podłączonej do ośmiu kontaktów, które koncentrują się na płacie potylicznym – obszarze mózgu przetwarzającym bodźce wzrokowe. Specjalne oprogramowanie tworzy układ klawiatury QWERTY na ekranie komputera, a kiedy użytkownik skupia się na pojedynczej literze lub symbolu, generowany jest impuls aktywności mózgu, który mówi systemowi, aby wybrać ten konkretny znak. intendiX można również wykorzystać do malowania na ekranie, co według Guger Technologies pomoże osobom niepełnosprawnym wyrazić siebie w sposób artystyczny.

Orbit Helicopter firmy Puzzlebox jest kontrolowany przez sygnały mózgowe przesyłane przez Bluetooth do aplikacji na smartfonie lub tablecie, które tłumaczą komunikaty na lot np. dronem. Orbit Helicopter wykorzystuje zestaw NeuroSky MindWave Mobile EEG, gdzie po przez koncentracje i skupienie kontrolujemy start i lot urządzenia. Podobnie jak w przypadku latania prawdziwym helikopterem, umiejętności i szkolenie sprawiają, że pilot uczy się, i doskonali swoje umiejętności, w tym przypadku oznacza to nauczenie się dyscyplinowania mózgu, aby wykorzystać i utrzymać określone stany psychiczne, które sterują pojazdem.

W 2009 roku Emotiv Systems wprowadził na rynek zestaw do gier Emotiv EPOC. Urządzenie peryferyjne, dostarczane z grą demonstracyjną Spirit Mountain, umożliwiało użytkownikom eksplorację wirtualnego świata, wpływanie na kolor nieba i poruszanie dużymi kamieniami w grze za pomocą fal mózgowych i mimiki twarzy. Według dyrektora generalnego i współzałożyciela Emotiv Systems, Nam Do, dzięki BCI, takim jak zestaw EPOC, technologia polega nie tyle na czytaniu w ludzkich umysłach, ile na dostrzeganiu wzorców w procesach myślowych. Myśli i odczucia wytwarzają interakcję neuronów i maleńkie impulsy elektryczne, które po zmierzeniu można przełożyć na mowę komputerową za pomocą systemu mapowania.

Większość DJ-ów prawdopodobnie myśli o muzyce, ale gramofon Neuro sprawia, że połączenie jest bardziej dosłowne. Dzięki temu urządzeniu, gdy DJ koncentruje się na muzyce gramofon odtwarza muzykę.  Gdy rozprasza się, traci skupienie, gramofon zatrzymuje winyl. Neuro Turntable i odpowiadająca mu aplikacja zostały opracowane przez firmę Neurowear, która przyniosła nam również kocie uszy Necomimi. Wydaje się, że to urządzenie do odtwarzania płyt zachęca do mniej powierzchownej interakcji między użytkownikiem a muzyką, ponieważ gdy tylko umysł DJ-a zacznie błądzić, prawdopodobnie spotka go chór buu z parkietu. Na razie jednak DJ-e będą musieli trzymać się staromodnej metody ręcznego przełączania płyt, ponieważ gramofon Neuro nie jest jeszcze dostępny w sprzedaży.

Dla każdego, kto twierdzi, że jazda na deskorolce jest dla nich sposobem na życie, ten przemyślany deck od Chaotic Moon Labs może być właśnie tym. Board of Imagination, wykorzystuje moc zestawu słuchawkowego Emotiv EPOC, aby poruszać się wyłącznie za pomocą fal mózgowych. Zestaw jest połączony z 800-watowym silnikiem, który zasila płytę, a obsługa jest zaskakująco prosta. „Wykrywa twoje fale mózgowe. Właściwie ustala, dokąd chcesz się udać”, mówi Phil Wheat, kierownik Chaotic Moon Labs. „Wyobrażasz sobie, że tam jesteś i to faktycznie prowadzi cię do przodu”.

Niedawno zaprezentowany aparat Neurocam firmy Neurowear ma na celu dać odpocząć palcom fotografów, umożliwiając użytkownikom rejestrowanie krótkich klipów wideo za pomocą swoich myśli. Wykorzystując NeuroSky MindWave Mobile jako interfejs między mózgiem a smartfonem, nowe urządzenie rejestruje pięciosekundowe GIF-y niektórych widoków na podstawie zwiększonego zainteresowania wykrytego u użytkownika. Profesor Yasue Mitsukura z Keio University, który pomógł w opracowaniu pomysłu, przewiduje wiele zastosowań urządzenia – na przykład sprawdzanie, do jakich produktów ludzie skłaniają się w środowiskach handlowych lub pomoc w planowaniu urbanistycznym poprzez zbieranie danych o lokalizacji od ludzi.

3.09.2021
Źródło: Masters in Psychology

sterowanie myślami, mind control, sterowanie grą za pomocą fal mózgowych, sterowanie falami mózgowymi, system sterowania myślami, kontrola umysłu, koncentracja umysłu, badania nad mózgiem,Thinking, Game Control with brain waves, brain waves control, thoughts control system, mind control, concentration of mind, brain research